MAPA / DIELA
2025
VIDEO-MAPPING
OBJEKT
SITE-SPECIFIC INŠTALÁCIA
Hynek Skoták
Jakub Cmarko
Dominik Janovec & Adela Smolková
Kristína Kandriková
Ľubomír Slovinský
Marcela Záchenská
Veronika Šmírová
Michal Želonka
Matúš Astrab
Oliver Kuklovský
Adam Lukáč
Adela Bradlerová
Šimon Kern
Karel „Karlos“ Šimek
Oslava 100 rokov Robotníckeho dou
Študentská sekcia
Festivalová zóna
01 / CONTROL
Hynek Skoták
Blikající modrý maják uprostřed veřejného prostranství je symbol všudypřítomné politické potřeby kontrolovat životy občanů. Dozorovat jejich činnost, hlídat je v práci i ve volném čase. Dohlížet na dodržování předpisů a přání mocných. Na všechny detaily jejich života, dokonce i na kulturu. Hlídat a omezovat. Je to symbol strachu, ne strachu občana, ale strachu byrokratů, že ztratí kontrolu nad situací, že se jim vymkne z rukou a přijdou o moc dočasně jim svěřenou. Občan může maják přelstít, dostat se dovnitř a pátrací policejní světlo změnit na stálé světlo majáku, který ukazuje cestu ve tmě.
02 / EMPTINESS FULLNESS
Jakub Cmarko
Labyrint – priehľadné bludisko, ktoré sa skladá z roxorových tyčí rozmiestnených v priestore do tvaru kocky tak, aby sa diváci navzájom dobre videli, no k tomu, aby sa stretli alebo aby prešli je potrebné hľadať priechodné časti sústavy zvislých tyčí. Percipient musí vynaložiť úsilie prejsť a dostať sa k niekomu či niečomu. Otvára sa tak otázka vzťahu človeka/ tela a prostredia/sveta. Koncept prázdnoty a plnosti, medzi stenami z roxorových tyčí sa vytvára dynamický priestor pre diváka. Tyče predstavujú plnosť – sú hmotné, vysoké, z pevného materiálu. Medzi nimi však vznikajú prázdne priestory, ktorými divák fyzicky prechádza a vníma ich neustále sa meniacu šírku. Prázdnota tu nie je „ničím“, ale je aktívnou súčasťou diela – je definovaná a ohraničená hmotou. Plnosť a prázdnota nie sú protikladmi, ale navzájom sa dopĺňajú. Divák sa stáva súčasťou diela tým, že vníma váhu materiálu a súčasne priestor, ktorý vďaka tejto hmote vzniká. Prázdnota a plnosť spolu vytvárajú zážitok. Hmota a priestor nie sú oddelené – tvoria jednu súvislú skúsenosť. Ide o vytvorenie situácií, ktoré cez blúdenie, hľadanie a stretávanie sa mapujú dynamiku vzťahov medzi jednotlivcami a prostredím a taktiež o podnietenie kontemplácie o telesnosti a o tom, čo zostáva v prázdnych miestach a tichých gestách. Dôležitá je sila materiálu, skúsenosť diváka a interakcia s priestorom – dielo nepôsobí ako socha, ale ako objekt, ktorý mení priestor okolo seba. Vyzýva diváka prehodnotiť vzťah k priestoru a hmote, dielo taktiež chce hravo apelovať na percipienta k hľadaniu cesty k sebe samému a sebe navzájom v dobe polarizovanej spoločnosti a rozdeľovania na nich a nás.
Jakub Cmarko je vizuálny umelec, absolvent Akadémie umení v Banskej Bystrici (Ateliér figurálneho prejavu), kde aj súčasne pôsobí ako technik a lektor.
03 / INTERFERENCIA
Dominik Janovec & Adela Smolková
Dielo stavia na vizuálnych metaforách vody: vlny, kvapky, krúžky a prelievanie sa vytvárajú plynulý, hypnotický pohyb, ktorý je podporený experimentálnymi textúrami a post-produkčnými efektmi. Pracujeme s abstrakciou, minimalizmom a organickými cyklami, od pokoja k nepokoju, od ticha k víru.
Dominik sa venuje video tvorbe a vizuálnemu umeniu, prostredníctvom ktorých osobito reaguje na svet a jeho fungovanie. Jeho diela spájajú vizuálnu estetiku s osobnou výpoveďou, pričom vznikajú často v dialógu s konkrétnym miestom.
Adel Smolková sa vo svojej tvorbe venuje problematike medziľudských vzťahov, osobnej mytológie, detstva, a pamäti, pričom rada experimentuje s alternatívnymi technikami. Tvorí v médiu grafiky, v ktorej je jej blízka vektorová grafika, digitálna maľba, animácia a k jej skúsenostiam patrí aj tvorba vizuálov do počítačovej hry.
04 / BEZ HRANÍC
Kristína Kandriková
Na mieste, kde zvyčajne vejú vlajky reprezentujúce hranice, identity a rozdiely, sa objavuje neutrálna reflexná plocha. Nepredstavuje žiadny štát, či žiadnu ideológiu. Odraz svetla premieňa objekt na tiché gesto,že všetci sme zrkadlami jednej spoločnej reality.
Dielo tematizuje krehkosť spoločenského diania a pripomína, že za politickými symbolmi stojí nedeliteľné ľudské bytie.
Kristína Kandriková (1992) skúma a rozširuje hranice maľby. Prešla mnohými experimentmi, či už s formátom, materiálom, alebo v rámci samotného procesu. Dlhodobo významným prvkom jej tvorbe je svetlo, ktoré vníma ako živý materiál. Skúma jeho prítomnosť v obraze, schopnosť z neho vystupovať alebo ním pohlcuje okolie. V roku 2017 absolvovala magisterské štúdium na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave. Odvtedy sa venuje voľnej tvorbe a má za sebou mnoho samostatných i spoločných výstav najmä v slovenských a českých galériách (Návrat k nehybnosti, Záhorská galéria Jána Mudrocha v Senici,2025; Anima, Schemnitz Gallery v Banskej Štiavnici,2025; Deň po tom, ako zapadlo Slnko, Nová Synagóga v Žiline, 2022; Dokola, ale jinudy, Galerie XY Olomouc, 2022, Ticho před svítáním, DEPO2015 Plzeň, 2020; a ďalšie… ).
05 / HLADINY_0002.DAT
Ľubomír Slovinský
Iniciačným prvkom inštalácie je myšlienková mapa významov slova hladina a ich prítomnosti v okolitom svete. Hladiny vody, hladiny zvuku, hladiny vedomia, či celé spektrum významov v digitálnej sfére ako data levels zároveň ukazujú na kontrast, či naopak možnú previazanosť systémov a krehkosť v ich vzájomnom ovplyvňovaní. Hladiny ako úrovne sú premennou na miskách váh, ktoré udržiavajú neustálu dynamiku okolitého sveta. Tento fakt je i predmetom samotného diela, ktorého podoba je určovaná rôznymi premenlivými hladinami.
Výtvarník a dizajnér Ľubomír Slovinský pochádza z Gelnice, kde stále jednou nohou pôsobí. Zaujíma sa o fenomény priestoru a krajiny, o jej premeny, či už vplyvom prírodných procesov alebo ľudských zásahov. Vo svojej tvorbe reflektuje vzťah prírodného a urbánneho, z čoho pramení aj zdanlivý paradox jeho environmentálnej angažovanosti a obsesie v industriálnej estetike. Ako dizajnérovi mu nie je cudzia práca s materiálom, ako digitálnemu umelcovi sú mu prirodzené médiá animácie a videoprojekcie. Tieto prístupy sa v jeho tvorbe striedajú alebo častejšie stretávajú a prelínajú. Svoju tvorbu prezentoval na viacerých festivaloch digitálneho a audiovizuálneho umenia a výstavách doma i v zahraničí. Tvorivú činnosť nechápe len ako samotnú umeleckú tvorbu ale vidí ju i vo vytváraní podmienok pre kultúrnu produkciu. Stojí za projektami ako napríklad multižánrový festival Gelnické Iluminácie či platformy pre prírodný turizmus a environmentálnu osvetu Volovské.
06 / SLZY
Marcela Záchenská
Slzy stekajúce zo stromov sú metaforou pre narastajúce suchá, ale aj pre technické zásahy
do vodného režimu – regulácie, zadržiavanie či odvádzanie vody, ktoré predstavujú zásahy človeka do prirodzeného prostredia.
Objekt tak reflektuje krehkú rovnováhu medzi prírodou a civilizáciou a citlivo upozorňuje na dôsledky, ktoré prináša narušenie tohto vzťahu.
Marcela Záchenská je slovenská vizuálna umelkyňa. Vo svojich prácach sa venuje objektom, grafike, inštalácií a interaktívnemu umeniu. Hľadá možnosti v presahoch jednotlivých umeleckých foriem. Často pracuje s prírodnými materiálmi.
07 /FLUIDNÉ SPOMIENKY LUXU
Veronika Šmírová
Interaktívna site-specific inštalácia, ktorá pracuje s pôvodnou keramickou stenou Jaroslava Kubičku v Hoteli Lux. Projekcia mapuje jej reliéfnu štruktúru, čím zvýrazňuje jednotlivé prvky architektrúry a premieňa ich na rôzne abstraktné kompozície. Dielo tak prepája umenie 60. rokov s digitálnymi médiami 21. storočia a vracia stene jej pôvodnú vizuálnu dominantu. Zároveň upozorňuje na význam zachovania architektonických a umeleckých hodnôt priestoru a prináša nový spôsob ich súčasného čítania.
Veronika Šmírová pôsobila ako doktorandka v ateliéri Digitálnych médií na Akadémii umení v Banskej Bystrici pod vedením profesora Michala Murina. Vo svojej tvorbe vedie priamy dialóg s divákom, čím sa stáva neoddeliteľnou súčasťou jej umeleckého procesu. Autorkina prax sa vyznačuje interaktivitou a prácou s digitálnymi médiami. Jadrom jej umeleckého skúmania je prepojenie umenia a rôznych vedeckých disciplín, ich zákonitostí a procesuálne skúmanie faktov a aktuálnych lokálnych či globálnych problémov – interdisciplinarita. Venuje sa aj tvorbe dramatických a tanečných predstavení, kde vytvára projekcie ako súčasť scénografií, ako aj rôzne mappingy a animácie vo verejnom priestore.
08 / LUX PER TENEBRAS
Michal Želonka
ZAČIATOK VIDEO-MAPPINGU:
19:20 | 19:40 | 20:00 | 20:20 | 20:40 | 21:00 | 21:20 | 21:40 | 22:00 | 22:20 | 22:40
Svetlo píše dejiny. Na stenách hotela Lux sa objavujú vrstvy času – od monumentálnych socialistických kulís, cez divoké 90. roky, až po ticho prázdnych ulíc počas pandémie. Mapping je poctou architektúre. Svetlo – Lux v mappingu slúži ako hlavný prvok na rozprávanie príbehov, ktoré sa priamo dotýkajú aj Hotela LUX.
09 / POD LAMPOU
Matúš Astrab
Site-specific dielo ktoré nabáda diváka nahliadnuť za oponu architektúry. Originálny vizuál vychádzajúci z reálnych vidí priamo koreluje s apropriovanými svietidlami od Jozefa Chrobáka, ktoré sú neodmysliteľnou súčasťou chátrajúceho kultúrneho domu.
Hmyz je pradávny svedok nášho zániku. Tam, kde sa kultúra rozpadá a steny mlčia, šváby vystupujú na povrch. Lampy odkrývajú tmu, no zároveň ukazujú, že pod povrchom prežíva iný život – trvácnejší než ľudský. Svetlo tu nie je symbolom spásy, ale nástrojom demaskovania. Projekcia je spoveďou miesta, ktoré dýcha rozkladom a premenou. Života, ktorý pokračuje, aj keď kultúrne priestory a civilizačné stopy upadajú do ticha.
Matúš Astrab je umelec nových médií a absolvent Akadémie umení v Banskej Bystrici ateliéru digitálnych médií. Venuje sa predovšetkým digitálnym a analógovým presahom umenia prostredníctvom softvéru a s platformou Arduino, formou multimediálnych a interaktívnych inštalácií. Okrem toho pracuje aj s médiami animácie, video-mappingu a fotografie. Často pracuje so živými organizmami a vedeckými postupmi ktoré využíva v svojich dielach, v ktorých presadzuje predovšetkým ekologické ale aj iné súčasné témy.
10 / FREKVENCIA PAMÄTI
Oliver Kuklovský
Technická pomoc: Martin Hlaváč
Svetelná inštalácia s názvom Frekvencia pamäti symbolicky oživuje ikonický foyer Estrádnej sály Domu kultúry v Banskej Bystrici. Prostredníctvom bieleho svetla vytvára z vonkajšieho pohľadu ilúziu života a bežnej prevádzky v budove, ktorá je v skutočnosti už roky zatvorená a chátra. Dielo tak vytvára vizuálny paradox a poukazuje na ostrý kontrast medzi minulosťou plnou spomienok a súčasnou realitou opusteného kultúrneho stánku. Cieľom inštalácie je evokovať v divákoch – obyvateľoch mesta – osobné i kolektívne spomienky spojené s týmto významným miestom.
Oliver Kuklovský je slovenský umelec a absolvent Akadémie umení v Banskej Bystrici, kde študoval na Katedre intermédií. Vo svojej umeleckej tvorbe sa dlhodobo venuje témam architektúry, kolektívnej pamäti a spoločenským presahom umenia vo verejnom priestore. Jeho diela často skúmajú vzťah medzi človekom, mestom a spomienkami, ktoré sa viažu na konkrétne miesta.
Popri vlastnej tvorbe, v ktorej dominantné miesto zaujíma fotografia, začína rozvíjať aj svoje kurátorské aktivity.
11 / KORELÁCIA
Adam Lukáč
Túto inštaláciu vám prináša INTEREZ
Existencia vzájomnej súvislosti medzi dvoma alebo viacerými dejmi na rôznych miestach priestoru. Pozvanie ovplyvniť foyer Domu kultúry pokým sa návštevníkom konečne znova neotvorí.
Adam Lukáč spolupracuje s divadelným, performerským a audiovizuálnym svetom na kreatívnych a produkčných pozíciách.
Jeho snahou je pomocou svetla a zvuku vytvárať imerzívnosť a hrať sa s prostredím pre ktoré inštaláciu vytvára.
12 / AFTERIMAGE
Adela Bradlerová
Interaktívna zvukovo-svetelná inštalácia, skúmajúca vzťah medzi priestorom a spomienkou. Dielo odráža charakter spomienok, ako už pominutého diania no zároveň všadeprítomného pocitu. Povzbudzuje oživenie individuálnych spomienok ľudí na priestory Domu kultúry za čias jeho fungovania.
Adela Bradlerová absolvovala štúdium na Akadémií Umení v Banskej Bystrici na katedre Intermédií, ktoré tento rok zakončila titulom Mgr. Art. Venuje sa tvorbe textových, zvukových a svetelných diel s interaktívnymi prvkami. Svojim minimalistickým prejavom reaguje na súčasné spoločenské dianie aj všedné každodenné javy pričom sa zameriava na skúmanie komunikácie diela s divákom. Odkaz jej diel býva pomerne priamy, no zároveň necháva priestor novým osobným interpretáciam.
13 / LOVE
Šimon Kern
„Ako sa lúsknutím prstu zmení niečo tak opovrhované na niečo tak žiadané?
Niečo čo náš svet tak dlho očierňovalo a zrazu vnáša svetlo do života chudobných?
Zalohované PET fľaše, sú novou nádejou pre túto komunitu.
Svetlom, ktoré ožiari tmu.
LOVE v rómštine znamená peniaze.“
Šimon Kern je slovenský umelec a dizajnér, ktorý vo svojej tvorbe využíva netradičné interaktivne a participativne stratégie. Ich prostredníctvom sa snaží vymazať bariéru medzi umeleckým objektom a jeho pozorovateľom, pričom spôsobuje, že samotný divák sa stáva súčasťou umeleckého diela.
14 / MASS / VOID
Karel „Karlos“ Šimek
Zkoumá základní principy brutalistní architektury.
Instalace vychází z kontrastu mezi objemem a negativním prostorem, mezi tím, co je postaveno, a tím, co zůstává prázdné. Důraz je kladen na opakování, modulárnost a lineární struktury, které definují charakter brutalismu.
Práce redukuje architekturu na vztah mezi plochou, hranou a stínem. Hmota a prázdno zde nejsou v opozici, ale fungují jako rovnocenné prvky, které společně určují měřítko a výraz celé formy.
RD / ROBOTNÍCKY DOM
100 ROKOV ROBOTNÍCKEHO DOMU
STOROČNICA V NOVOM SVETLE
ZAČIATOK VIDEO-MAPPINGU:
19:00 | 19:15 | 19:30 | 19:45 | 20:00 | 20:15 | 20:30 | 20:45 | 21:00 | 21:15 | 21:30 | 21:45 | 22:00 |22:15 | 22:30 | 22:45
Zažite fascinujúci príbeh Robotníckeho domu, premietnutý priamo na jeho fasádu. Unikátny videomapping vás prevedie storočnou históriou v hre svetiel, farieb a emócií.
SVETLO ORNAMENTU
ZAČIATOK PERFORMANCE:
19:05 | 19:35 | 20:05 | 20:35 | 21:05 | 21:35
Pohybovo svetelná performancia inšpirovaná folklórom Podpoľania.
Autorský tím: Martin Urban, Adam Lukáč, Ján Čief
AU / AKADÉMIA UMENÍ
ŠTUDENTSKÁ SEKCIA FESTIVALU
ČASOVO OBMEDZENÁ PONUKA
VYSTAVUJÚCI ŠTUDENTI
Maximiliána Gontková Inprint
Maroš Slosiar Inventar svetla
Jozef Uhrecký Scanman
Tamara Hlavatá Holy thirst trap
KURÁTOR Martin Jombík
V / VÝKLAD
FESTIVALOVÁ ZÓNA
Pozývame vás do našej festivalovej zóny kde zakončíme spolu deň pri pop-up bare Výklad a DJ setoch!